Rygestop dag for dag

Overvejer du at stoppe eller allerede er i gang med et rygestop, ved du sikket som mange andre at det bestemt ikke er nemt at ligge cigaretterne på hylden, da de fleste bruger som oftes har opbygget en vis form for afhængighed igennem ens år som ryger. Nikotin er basen for at man er afhængig af cigaretter og er det kroppen hungeren efter, men nikotin er som oftest ikke det eneste vi mennesker savner ved at droppe cigaretterne men også det at man også det fysiske ved at ryge at man har noget i hånden og man er aktiveret er en stor del, men selv om det kan være frustrerende at quite cigaretterne og kan føre til skænderier da man er stresset over sin mangel på nikotin men for enden af regbuen er der en stor gevinst.

Når du er i gang med dit rygestop, vil du gennemgå forskellige faser i en tid, hvor din tilstand bedst kan beskrives som en rutsjebane med konstante op- og nedture hvor det som oftest går hurtigst ned af. Det er dog med at hænge i, da din livsglæde vil nå nye højder når først man har overstået den emotionelle rutsjebane.

Vi kigger nærmere på de forskellige faser og hvad der sker med din krop ved et rygestop.

Alle ved, at rygning skader helbredet og intet godt føre med sig helbreds messigt, men ikke alle ved præcis, hvad der sker med kroppen, når man lægger cigaretterne på hylden og hvor hurtig man egentlig oplevere fordelene. Her kan du se, hvad der sker med din krop - time for time.

Et rygestop er en investering i dit helbred. Men da du ikke fysisk kan se, hvordan kroppen restituerer sig, er det kun få af os, der ved, hvad der reelt sker - og at det har en positiv virkning allerede efter blot 20 minutter. Herunder kan du se nøjagtigt, hvordan kroppen reparerer sig selv, time for time.

20 minutter: Pulsens hastighed vender tilbage til normal.

8 timer: Iltniveauet i blodet vender tilbage til normal og mængden af nikotin og kulilte halveres.

24 timer: Kulilten er helt forsvundet fra kroppen og slim og andre rester fra rygning begynder at forvinde fra lungerne.

48 timer: Nu er der ikke længere nikotin i kroppen. Både smags- og lugtesansen er blevet bedre.

72 timer: Vejrtrækningen bliver langsomt lettere. Bronkierne begynder at slappe af, og dit energiniveau stiger.

2-12 uger: Blodomløbet forbedres, hvilket gør det lettere at gå og løbe.

1 år: Risikoen for hjertesygdomme er halveret sammenlignet med en ryger.

10 år: Risikoen for lungekræft er halveret sammenlignet med en ryger.

15 år: Risikoen ved et hjerteanfald er den samme som personer, der aldrig har røget.

Udover de mange sundhedsmæssige fordele ved at holde op med at ryge for altid, er der også andre fordele, man bør være opmærksom på. Dit tøj og dit hår kommer til at lugte bedre, og du behøver ikke gå ud i kulden, når du får lyst til at ryge. Du sparer penge, hvilket omvendt kan give dig nye sjove oplevelser og minder. Også din kæreste vil glæde sig over, at du endelig er stoppet med at ryge!

4 hurtige spørgsmål og svar

1) Hvorfor bliver man afhængig af cigaretter?

Det er blandt andet nikotinbasen i cigaretter, som får kroppen til at hungre efter tobakscigaretter. Oveni dette er det også det fysiske - dét at have noget i hånden og være aktiveret - som vanedanner. Det er derfor både det afhængighedsskabende stof, nikotin, og de vanedannende hverdagsaktiviteter, som gør, at rygere har svært ved at stoppe med at ryge.

2) Hvor hurtigt kan man mærke effekten af rygestop?

De første ændringer i kroppen sker allerede 20 minutter efter rygestoppet, hvor pulsen vender tilbage til sin normale rytme. Otte timer inde i rygestoppet halveres mængden af nikotin og kulilte i blodet, og efter et døgn begynder slim og andre affaldsrester at forsvinde fra lungerne. Herefter genvinder du smags- og lugtesans, får optimal vejrtrækning og bringer din krop tilbage i en sundere tilstand.

3) Er der andre fordele ved at stoppe med at ryge?

Der er en stor økonomisk fordel i at stoppe med at ryge. Du kan eksempelvis lægge de penge til side, som du plejede at købe tobakscigaretter for, og bruge dem på gode oplevelser. Derudover vil dit tøj og hår komme til at lugte bedre. Og så behøver du ikke længere stå ude i kulden, som du gjorde tidligere.

4) Hvor hurtigt mindskes risikoen for alvorlige sygdomme efter et rygestop?

Det er meget forskelligt, hvordan kroppen tager imod et rygestop, og det er individuelt, hvor hurtigt man oplever de sundhedsmæssige fordele. Undersøgelser har dog vist, at risikoen for hjertesygdomme bliver halveret allerede efter et år. 10 år efter rygestoppet er risikoen for lungekræft halveret, og efter 15 år er risikoen for hjerteanfald helt nede på samme niveau som hos personer, der aldrig har røget.

Kilder:

Nyheder.tv2.dk

BT.dk

  • Opret konto

Indtast oplysninger

Har du allerende en konto?
Log ind eller Gendan kodeord