Rygestop dag for dag

Overvejer du, om du skal holde op med at ryge – eller har du allerede kvittet cigaretterne og er gået all in på et rygestop?
Så vil du helt sikkert kunne nikke genkendende til, at det er en svær proces.

Al afhængighed er i sagens natur besværlig at kæmpe mod, men derfor er det også vigtigt at være på forkant med alt fra fordele ved
rygestop dag for dag til udfordrende abstinenser og bivirkninger efter en kold tyrker, som et rygestop kan være.

Her på siden kan du blandt andet læse om de forskellige rygestopfaser, fordele ved rygestop, rygestopbivirkninger og meget mere.

Hvorfor bliver man afhængig af cigaretter?

I første omgang er det vigtigt at oplyse om, hvorfor man overhovedet bliver afhængig af at ryge cigaretter.

Det er nemlig nikotinen i cigaretter, som er afhængighedsskabende, og som kroppen vil kalde på en regelmæssig tilførsel af.

Derudover har cigaretter og rygning også en stor social og vanedannende effekt, som gør, at det kan være svært at holde op med, når man er fast ryger.

Symptomer, bivirkninger og fordele – en gennemgang af forløbet dag for dag Fra den sidste cigaret er blevet røget, går kroppen faktisk i gang med at forandre sig. Ændringerne sker hurtigt, og du vil også kunne mærke nogle af dem på forskellige måder.

Det gælder både bivirkninger ved rygestop som symptomer på nikotinafhængighed og abstinenser og ikke mindst fordelene, der formentligt har fået dig til at stoppe rygning dag for dag.

I første omgang sker der allerede positive forandringer og fordele ved rygestop time for time.

Efter to minutter

Når du har røget din sidste cigaret, vil du efter få minutter ikke forurene luften omkring dig længere. Det vil sige, at luftkvaliteten bliver bedre, og du – og andre i din nærhed – kan igen trække vejret i ren luft.

Efter 20 minutter

Efter omtrent 20 minutter vil din puls igen falde til et almindeligt niveau efter at have været påvirket af cigaretten. Temperaturen i dine hænder og fødder vil også stige til det almindelige igen.

Efter et døgn

Mængden af kulilte i dit blod vil være begyndt at falde, og du vil derfor opleve en vejrtrækning med værdier, der er tættere på normalen. Risikoen for at få en blodprop i hjertet vil ligeledes være lavere.

Efter det første døgns rygestop vil du dog også kunne begynde at opleve diverse symptomer såsom hoste, og de mere intense abstinenser vil også melde sig på banen såsom uro, rygetrang, humørsvingninger, hovedpine, utilpashed og rastløshed.

Når du er ovre dit første døgn med et rygestop med bl.a. rygestopfordele time for time, vil du i stedet begynde at kunne måle rygestopsymptomer dag for dag, rygestopabstinenser dag for dag og ikke mindst rygestopfordele dag for dag.

Rygestop – dag to

På andendagen for dit rygestop vil abstinenserne stadig melde sig. Nikotinen vil nu være ude af din krop – hvorfor kroppen også vil ”savne” den, indtil den har vænnet sig af med tilførslen.

Som én af de fysiske fordele ved dit rygestop vil du begynde at kunne mærke, hvordan din smags- og lugtesans allerede forbedres igen fra i dag.

Rygestop – dag tre

På tredjedagen vil din lungekapacitet igen være blevet øget. Din krop kan trække mere luft ned i lungerne, og den vil også kunne transportere mere ilt rundt i kroppen. For langt de fleste er de tre første dage de hårdeste og dem med mest træthed ved et rygestop. Så er du nået hertil, kan du også få mere ro i kroppen til at fortsætte kursen.

Rygestop – dag fire og dag fem

Det gælder om at holde ud, selvom din krop stadig kan opleve nogle af de stærkere abstinenser og symptomer ved rygestop. Din krop skal have tid til at genfinde balancen, og denne proces varierer fra individ til individ.

Tålmodighed er også en del af at stoppe med at ryge, og ved at følge udviklingen for et rygestop trin for trin kan man holde modet oppe og vente på, at energien lige så stille vender tilbage omkring dag fire og fem.

Efter 2 uger til 12 uger

Når der er gået en længere periode, vil dine organer langsomt have fået det markant bedre.

Lungerne vil kunne optage mere ilt, risikoen for blodpropper i hjernen er formindsket, og du vil grundlæggende opleve et større fysisk overskud, end da du røg.

Du vil også opleve, at din hud får glæde og fordele ved et rygestop – nemlig en sundere glød, og generelt bliver huden bare mere elastisk og friskere.

Efter et år

Risikoen for, at du vil udvikle hjertesygdomme, er blevet halveret, i forhold til da du røg.

Efter fem år

Når du ikke har røget i fem år, vil din krop være tilbage på omtrent samme niveau som en ikkerygers krop, når det gælder risikoen for at få en blodprop. Derudover er risikoen for at udvikle lungekræft blevet halveret, i forhold til hvad risikoen var, da du røg.

Efter 10 år

Efter 10 hele år, hvor du ikke har røget, vil din krop have gendannet sine celler, så der kun er raske celler, hvor rygningen ellers kunne have påvirket en potentiel udvikling af kræftceller.

Det gælder ikke blot lungekræft, men også kræft i mund, bugspytkirtel og spiserør. Du vil også have formindsket risikoen for at dø af en blodprop så meget, at den er den samme som for ikkerygere.

Kontakt os her

Kundeservice

Har du brug for hjælp eller mangler du hurtig svar på dit spørgsmål, så kontakt os endelig - Vores rare kundeservice er altid glade for at hjælpe!

Mandag: 09:00 - 16:00
Tirsdag:  09:00 - 16:00
Onsdag:  09:00 - 16:00
Torsdag: 09:00 - 16:00
Fredag:   09:00 - 16:00
Lørdag:   Lukket
Søndag:  Lukket

  • Opret konto

Indtast oplysninger

Har du allerende en konto?
Log ind eller Gendan kodeord