Undgå at din Coil Brænder af

7 nemme måder, hvorpå du kan undgå at din coil brænder af

Alle som har dampet, specielt folk som har dampet sub-ohm, kender til når coilen brænder tør. Dette sker hvis coilen varmes op uden at få tilføjet e-juice. Da vil vattet brænde og i stedet for en lækker smag af din favorit e-juice, får du nu en virkelig afskyelig, grim smag i munden.

1 - Fugt din coil før brug

Hvis du ikke "fugter" dine coils, før du begynder at vape, når vattet ikke at blive gennevædet med e-juice. Hvis du begynder at dampe, før coilen er mættet med e-juice, brændes den af og vil være lige til at smide ud inden du egentlig har nået at tage den i brug. Nedenfor får du 3 måder, hvorpå du bedst kan undgå at opleve dette med dine nye coils:

1.a Lad vægen trække e-juice i 5 min før brug

Når du udskifter din coil, eller tager din tank i brug første gang, skal du sørge for at den tørre væge (vattet) bliver totalt gennemblødt. Dette kan tage op til flere minutter. Vi anbefaler altid, at du venter ca. fem minutter fra du fylder din tank og til du tager dit første sug, for at være 100% sikker.

1.b Manuelt dryp før brug

Processen kan dog speedes op ved, at du manuelt fugter vægen "coilen" før du installerer den i tanken. Fremgangsmåden kan variere fra coil til coi, men som regel er der en åbning i siden eller toppen af coilen, hvor vægen er synlig og hvor man kan dryppe e-juice direkte ned på den. 
Fyld et par dråber e-juice ad gangen i åbningen i toppen (3 til 5 dråber ialt, burde være nok). Bliv ved indtil du er helt sikker på at vægen ikke kan suge mere - coilen er nu klar til vaping.

1.c 3 gode sug - uden strøm

Der findes også en sidste metode, som er lidt alternativ, men som fungerer rigtig fint. Når tanken er fyldt op med din favorit e-juice, skruer man den på sit foretrukne e-cig batteri, og tager 3-5 sug UDEN at klikke på batteriet. Dette tvinger e-juicen ind i vægen og kan gøre, at du kan dampe hurtigere. 

2 - Stop kæde-vaping

Hvis du kædedamper (kæde-vaping), for at trække mest mulig damp ud af din e-cigaret på mindst mulig tid, kan dampproduktionen blive mere krævende end coilen kan håndtere. Dette betyder, at coilen simpelthen ikke kan holde vægen mættet med e-juice og derfor ville du kunne risikere at dampe på en helt tør væge. Ved normal brug, er dette ikke et problem, fordi der vil være x antal sekunder/minutter mellem hvert sug, som giver coilen den nødvendige tid til at mætte vægen.

Løsningen på dette er enkel: stoppe vaping for en stund. Det vigtigste tegn på, at du skal stoppe, er aftagende smag og damp. Det betyder, at der er meget lidt e-juice i coilen og du nærmer dig en kritisk situation. Din væge har brug for tid til at blive totalt gennemblødt igen, ligesom ovenstående eksempel. Så giv dig tid til en pause på 5-10 min og tanken er nu klar igen til et ordentligt hvæs.

3 - Reducer power setting på dit e-cigaretbatteri

Der findes mange forskellige strømindstillinger, såsom watt, volt og temperaturkontrol, men alle har det til fælles, at jo højere du skruer dem op, jo mere brænder coilén,  Hvis vi tager udgangs punkt i, at dit e-cig batteri bruger watt-indstillingen betyder dette, at jo højere watt du kører på, jo mere e-juice bruger coilen ved hvert sug. Dette giver dig mulighed for at justere din e-cig, hvis du vil have store dampskyer, men det kan også påvirke dine coils. Jo større dampskyer jo længere restitution skal din coil bruge før den er klar til næste sug.

Det er lidt hen ad problemet med kæde-vaping, bortset fra at det sker efter meget færre pust.

Løsningen ville være at reducere din e-cig indstilling, hvis du bemærker, at smagen bliver dårliger og dampen føles tør. Du kan starte med at reducere fra f.eks. 30 watt til 20 watt. Dette ville gøre, at dine coils ikke brænder så hårdt og vil holde længere. Du vil opnå en bedre smag og damp, Det er vigtigt at finde en balance, som passer til ens sug og foretrukne smag. Du kan nemlig også skrue for langt ned, hvilket vil give en dårlig damp og kan føre til at du drukner coilen. Dette kan ske,  hvis man suger e-juice ind i coilen hurtigere, end coilen kan brænde væsken af. 

På de fleste coils finder du en indikator skrevet på siden (kan være meget småt) hvor der står, hvilke ohm coilen er på og hvilken watt-indstilling producenten anbefaler, Vi anbefaler at man følger de skrevne anvisninger og altid starter fra den laveste indstilling og skruer stille og roligt op for watten indtil den passer perfekt til dit dampforbrug.

4 - Sørg altid for, at tanken ikke går tom for e-juice

Hvis mængden af ​​e-juice i din tank er lav, kan man med fordel fylde mere e-juice i tanken med det samme for at vægen altid har optimale betingelser. Jo mindre e-juice, jo dårliger betingelser får vægen med risiko for at coilen leverer dårligere damp og smag.

Hvis man ikke går og kigger konstant på tanken, som de fleste ikke ville gøre, oplever man den reducerede e-juice mængde ved at e-cigaretten giver mindre damp og smagen forringes. Hvis man kommer til at dampe den helt tør, vil den omtalte brændte smag komme frem og du vil være nødt til at udskifte coilen med en ny og frisk. 

5 - Brug en e-væske med mere PG end VG

E-væske består af 3-4 ting, PG, VG, aroma og nikotin (hvis det ønskes).

PG er en tyndere væske, som binder smagen rigtig godt. VG er en tykkere væske, som ikke binder smagen så godt, men som til gengæld producerer meget mere damp end PG.

Kort fortalt betyder det, at jo mere PG der er i væsken, jo tyndere vil væsken være. Den tynde væske giver coilen bedre betingelser for at suge e-juice ind i vægen og derfor kan man hurtigere tage endnu et sug, selv efter et langt sug. De fleste væsker produceres med 70% PG og 30% VG og denne blanding regnes for en standard e-juice, som giver de fleste coils de bedste betingelser for både at give meget damp og en god smag uden at brænde coilen tør. 

Nogle væsker fokuserer mere på dampmængden end smagen og derfor produceres disse væsker med mere VG. Dette gør væsken mere tyktflydende og gør dem bedst egnede til brug på sub-ohm eller dripper-tanke.

E-juice med et højt VG indhold (70% eller højere) kan forårsage problemer, når man bruger standard coils, idet de hurtigt kan brænde tør og give en brændt smag i munden. Så, hvis du jævnligt oplever problemer med en tør brændt smag, kunne det være at du skulle kigge på, om det er den rigtige e-væske du bruger til din e-cigarettype.

Sub-ohm-tanke, er generelt bygget til at kunne håndtere tykkere væsker med højere-VG indhold. 

6 - Prøv en e-juice med mindre aroma

Selvblander- og premium e-væsker, indeholder som regel betydeligt mere aroma end standardvæsker. Denne aroma giver din damp en helt fantastisk smag og er helt bestemt noget man skal prøve, men aromaen har også en skyggeside da aroma kan karamellisere og klistre på coilen. Dette nedsætter coilens ydeevne og kan resultere i dårligere damp og smag.

Der er mange forskellige e-juice, der er tilbøjelige til at karamellisere spolerne. Kaffesmage og tunge, dessertinspirerede, e-væsker er almindelige syndere. Generelt kan man sige, at mørkere farvede e-juice er mere tilbøjelige til at påvirke dine væger og spoler end klarere e-juice.

Skulle du have en coil, som er blevet karameliseret, kan du forsøge at redde den ved at rense den med lunkent vand eller lægge den i blød i alkohol (klar, stærk og drikkeligt eks. vodka - ikke sprit). Hvis du vælger at rense den med alkohol skal du lade den ligge i 24 timer,  så fedtet opløses og derefter skylle den under lunkent vand og lade den tørre før brug.  metoden gør ikke din gamle coil helt ny og i topform. Coilen vil kunne give damp igen, men det bedste ville være at skifte til en ny coil. 

7 - Vælg batteri og tank med temperaturkontrol 

Temperaturkontrol (TC - temperature control) vaping kan være en løsning på problemet med de brændte væger. Ved at skifte over til et batteri og tank som kan køre med temperaturkontrol, vil du kunne give dine coils et længere liv, Fordelene ved temperaturkontrol er at coilen ikke tvinges over den indstillede temperatur. Dette gør at hvis man sætter indstillingen på eks. 220 grader, varmes coilen op til dt angivne grader og derefter afbryder batteriet automatisk. Når coilen er kølet ned til eks. 215 vil batteriet aktiveres igen, derfor vil coil-temperaturen aldrig kommer højere op end de 220 grader.

Du kan stadig muligt at komme til at brænde dine væger af, selv med temperaturkontrol, men det er betydeligt sværere at komme til at ødelægge sine coils