OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Rygestop dag for dag


Dadafo-95% sundere end tobaks cigaretter

Rygestop dag for dag

Overvejer du at stoppe eller allerede er i gang med et rygestop, ved du sikket som mange andre at det bestemt ikke er nemt at ligge cigaretterne på hylden, da de fleste bruger som oftes har opbygget en vis form for afhængighed igennem ens år som ryger. Nikotin er basen for at man er afhængig af cigaretter og er det kroppen hungeren efter, men nikotin er som oftest ikke det eneste vi mennesker savner ved at droppe cigaretterne men også det at man også det fysiske ved at ryge at man har noget i hånden og man er aktiveret er en stor del, men selv om det kan være frustrerende at quite cigaretterne og kan føre til skænderier da man er stresset over sin mangel på nikotin men for enden af regbuen er der en stor gevinst.

Når du er i gang med dit rygestop, vil du gennemgå forskellige faser i en tid, hvor din tilstand bedst kan beskrives som en rutsjebane med konstante op- og nedture hvor det som oftest går hurtigst ned af. Det er dog med at hænge i, da din livsglæde vil nå nye højder når først man har overstået den emotionelle rutsjebane.

Vi kigger nærmere på de forskellige faser og hvad der sker med din krop ved et rygestop.   

Alle ved, at rygning skader helbredet og intet godt føre med sig helbreds messigt, men ikke alle ved præcis, hvad der sker med kroppen, når man lægger cigaretterne på hylden og hvor hurtig man egentlig oplevere fordelene. Her kan du se, hvad der sker med din krop - time for time.

Et rygestop er en investering i dit helbred. Men da du ikke fysisk kan se, hvordan kroppen restituerer sig, er det kun få af os, der ved, hvad der reelt sker - og at det har en positiv virkning allerede efter blot 20 minutter. Herunder kan du se nøjagtigt, hvordan kroppen reparerer sig selv, time for time.

20 minutter: Pulsens hastighed vender tilbage til normal.
8 timer: Iltniveauet i blodet vender tilbage til normal og mængden af nikotin og kulilte halveres.
24 timer: Kulilten er helt forsvundet fra kroppen og slim og andre rester fra rygning begynder at forvinde fra lungerne.
48 timer: Nu er der ikke længere nikotin i kroppen. Både smags- og lugtesansen er blevet bedre.
72 timer: Vejrtrækningen bliver langsomt lettere. Bronkierne begynder at slappe af, og dit energiniveau stiger.
2-12 uger: Blodomløbet forbedres, hvilket gør det lettere at gå og løbe.
1 år: Risikoen for hjertesygdomme er halveret sammenlignet med en ryger.
10 år: Risikoen for lungekræft er halveret sammenlignet med en ryger.
15 år: Risikoen ved et hjerteanfald er den samme som personer, der aldrig har røget.

Udover de mange sundhedsmæssige fordele ved at holde op med at ryge for altid, er der også andre fordele, man bør være opmærksom på. Dit tøj og dit hår kommer til at lugte bedre, og du behøver ikke gå ud i kulden, når du får lyst til at ryge. Du sparer penge, hvilket omvendt kan give dig nye sjove oplevelser og minder. Også din kæreste vil glæde sig over, at du endelig er stoppet med at ryge!

 

Kilder:

Nyheder.tv2.dk
BT.dk