Hvilken indstilling skal jeg vælge til mit e-cigaret MOD ?

Power/watt (W) Mode:

Enheden watt (W) er en fysisk måleenhed for effekt. Watt (W) er en af de indstillinger, som du har mulighed for at benytte på dit MOD/batteri. Denne indstilling bruges typisk til Kanthaltråd, ”almindelig tråd”, som sidder i de fleste brændere (coils). Man må ikke bruge wattindstillingen (W) på nikkel- og titanium coils. Watt (W) er den effekt, du vælger at trække igennem dit batteri og videre til din atomizer. Jo lavere ohm (Ω) ens coil er på, jo flere watt (W) skal du bruge, for at opnå den samme volt (V).

For at kunne udregne dette, skal vi tage fat på Ohms lov. Der er tre begreber:

1. U = mængde af volt (V) – (Den elektriske spænding).

2. I = mængde ampere (A) – (Ampere er den måleenhed, som viser, hvor meget kredsløbet dræner batteriet).

3. R = mængde ohm (Ω) – (Modstanden i coilen).

Ohms lov siger, at kender man to af de tre værdier, så kan man udregne den sidste.

Eks: Hvis man har en coil på 1,8 ohm og gerne vil have en volt (V) på 4,2 V, så bruges udregningen:

U / R = I 4,2 V / 1,8 Ω = 2,3 A – nu ved vi, at vi dræner vores batteri med 2,3 ampere.

Dernæst udregner vi, hvor mange watt (W) vi skal bruge, for at opnå en spænding på 4,2 V:

U x I = P 4,2 V x 2,3 A = 9,8 W

Et andet eksempel, hvor vi stadig vil have 4,2 V, men vores coil er nu 0,5 ohm:

4,2 V / 0,5 Ω = 8,4 A 4.2 V x 8,4 A = 35,3 W

Her ses det, at jo lavere ohm (Ω) din coil er på, jo flere watt (W) skal der bruges, for at opnå samme volt (V).

Watt
Temperatur

Temperaturkontrol:

Temperaturkontrol er en indstilling for de mere erfarne dampere. Det har en masse fordele i forhold til ældre modeller, hvoraf den største klart er, at du undgår ubehagelige dry hits. Du kan også få en mærkbart bedre smagsoplevelse ud af din e-juice. Det er både sikrere og din damperoplevelse bliver mere konsistent. Med TC-MOD’et presser du det absolut bedste ud af din enhed til den allersidste dråbe – med andre ord kan du altså effektivisere din dampning med dette MOD. 

Ligesom med VV og WV, er TC-MOD’et endnu et skridt i den rigtige retning i forsøget på at tilbyde de absolut bedste muligheder til dig, der søger de bedste løsninger på markedet. 

Volt (V) Mode:

Volt er en måleenhed for elektrisk spænding. Volt er den spænding, som løber gennem din coil. Jo flere volt (V) man sender igennem sin coil, jo mere damp får man. Man kan dog sagtens skrue for højt op og risikere at brænde coilen af.

Hvis man bruger et batteri uden mulighed for indstilling af hverken volt (V) eller watt (w), så vil batteriet (på en fuld ladning) altid levere 4,2 V fra starten og falde gradvist under brug. Næsten alle coils har et punkt, mellem 3,7 V – 4,2 V, hvor de fungerer bedst – dette gælder for de fleste færdigproducerede coils.

Skruer man sit batteri ned på under 3,7 V risikerer man, at coilen oversvømmes med væske. Dette sker fordi, man ikke får varmet coilen ordentlig op. Skruer man sit batteri op på over 4,2 V er der høj sandsynlighed for, at coilen brænder af. Dette sker fordi, man opbruger væsken inde i coilen, inden den når at trække ny væske til sig.

Kan man ikke aflæse volten, men kender man ampere for batteriet og modstanden, kan vi udregne volten ved hjælp af følgende ligning:

I x R = U 2,3 A x 1,8 Ω = 4,2 V

Det er dog sjældent, at man kan finde amperetallet på et "almindeligt" batteri. På et 18650 batteri eller lignende batterier til MODS, er dette dog forskrevet.

Bypass Mode:

Bypass sætter dit MOD i en form for mekanisk tilstand (som et mekanisk mod) – det vil sige, at effekten trækkes udenom chippen og styrers udelukkende af batteriets kapacitet. Bypass skal bruges med forsigtighed, da det kræver et godt kendskab til Ohms lov samt batterisikkerhed, før dette er helt sikkert at bruge.

Bypass må kun bruges med kanthal coils og IKKE nikkel eller titanium.

Her er et eksempel på, hvordan bypass IKKE skal bruges:

Du har et MOD, som kan trække 75 W og bruger 1x 18650 batteri 3000 mAh 20 A. Det vil sige, at batteriet har en maks. afladning på 20 A. Ovenpå sætter vi en atomizer, hvor coilen er 0,15 Ω (MEGET lavt).

Her bruges igen Ohms lov:

I x R = U 20 A x 0,15 Ω = 3,0 V

Dette betyder, at ved 3,0 V har vi ramt vores maksimale afladning (ampere). Som tidligere nævnt, så har et fuldt opladet batteri en spænding på 4,2 V. Sætter vi vores MOD i bypass-indstillingen, så kører vi nu 4,2 V.

U / R = I 4,2 V / 0,15 Ω = 28 A

Nu trækker vi altså 28 ampere ud af vores batteri, hvilket er over det foreskrevne på batteriet (20 A).

Brug derfor kun bypass-indstillingen, hvis du har kendskab til batterisikkerhed samt en god forståelse for Ohms lov. Vil du gerne prøve enten bypass-indstillingen eller mekaniske MODs, så undersøg de overnævnte ting eller spørg en erfaren damper først.

Titanium (Ti) Mode:

Titanium (Ti) hører under coils til indstillingen temperaturkontrol (TC). Temperaturkontrol (TC) bruges til tråd/coils som får større modstand ved opvarmning. Modstanden i kanthaltråd stiger ikke ved opvarmning, derfor kan man styre det med watt (W). Både nikkel- og titaniums tråd stiger i modstand, når de opvarmes.

Ved temperatur kontrollen (TC) vælger man en given temperatur i stedet for en watt (W), dette svinger typisk mellem 100 – 315 °C / 200 – 600 °F.

Modstanden i nikkel (Ni) og titanium (Ti) er typisk lavere, end hvis man lavede en tilsvarende coil med kanthaltråd, hvor nikkel (Ni) har den laveste modstand. De fleste MODs med både power-styring (W) og temperaturkontrol (TC) kan ofte tage lavere modstande i temperaturstyringen end de kan med power-styring.

Når man bruger temperaturstyring, vil der stå ”temperature protection” eller lignende på skærmen. Dette skriver MODet, når den fastsatte temperatur er nået. Derefter stopper MODet med at brænde i et kort øjeblik og går så i gang igen.

Titanium tråd

Eks:

Vi har en titaniumcoil i vores atomizer på 0,4 Ω og sætter vores temperatur på 250 °C. Hvis vi kigger på skærmen, mens vi holder vores ”fire” knap inde, så vil temperaturen stige fra > 50 °C og op til 250 °C, hvorefter den skriver ”temperature protection”, falder til 245 °C og går i gang igen. Dette bliver den ved med indtil du slipper knappen.

Tager du et sug lige efter, er coilen stadig varm. Det vil sige, at den typisk vil starte omkring 150 °C - 200 °C og bliver derfor hurtigere varmet op til de 250 °C. Jo hårdere man suger i en temperaturstyret coil, jo mere luft trækkes gennem coilen og jo mere damp får man, da man køler coilen og tvinger MODet til at yde ekstra for at opnå de 250 °C. Man bruger ca. 1,5 gange mindre strøm på temperaturstyring, hvis man skal sammenligne med en tilsvarende watt-styret coil.

Fordelen ved brug af titanium (Ti):

- Køligere damp - Mindre risiko for ”dry hit” (brændt smag) - Coilen holder længere

Titanium (TI) har svært ved at køle sig selv ned igen. Det vil sige, at coilen forbliver varm, og hurtigere når op på den fastsatte temperatur igen.

Nikkel (Ni) Mode

Nikkel (Ni) fungerer ligesom titanium (Ti), men har desuden en lavere modstand. Nikkel (Ni) køler sig selv hurtigere ned end titanium (Ti) og svinger mere i modstanden. Ni200 er den mest brugte nikkeltråd. Er man ny indenfor temperaturstyring, vil det være en god idé at starte omkring 420 °F / 215 °C – det er en smule lavt, da man typisk kører mellem 440 °F – 530 °F / 225 °C – 275 °C afhængig af den ønskede mængde damp.

På nogle MODs kan man indstille watt (W) inde under temperaturstyring – dette er opvarmnings-hastigheden. De fleste nye MODs, har ikke en watt (W) styring under temperaturkontrollen (TC), men hvis den har, skal den ofte stå mellem 30-40 W.

Eks:

Står den på 10 W opvarmning og 275 °C, så vil den bruge lang tid på at varme op. Står den på 60 W opvarmning og 275 °C, så vil den varme op meget hurtigt.

Hvis dit MOD kun har én form for temperaturkontrol (TC), er den beregnet til nikkel (Ni) – og det er vigtigt, man kun bruger nikkel (Ni) i sådan et tilfælde.

Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor chippen godt kan trække flere temperaturstyrede coils under én.

Nikkel (Ni) har samme fordele som titanium (Ti):

- Køligere damp - Mindre risiko for ”dry hit” (brændt smag) - Coilen holder længere

Rustfrit stål (Stainless Steel - SS):

Rustfrit stål (SS) er en tråd, som både kan bruges på power-styring samt temperaturstyring, da modstanden minder meget om en kanthaltråd, men stadig stiger en lille smule under opvarmning. De retningslinjer, vi har gennemgået ovenfor i forhold til Ohms lov, batterisikkerhed og typiske indstillinger, gør sig også gældende for tråde af rustfrit stål (SS). Rustfrit stål (SS) er forholdsvis nyt, men bliver hyppigt brugt i nye atomizere, da dette giver brugeren mulighed for, at prøve kræfter med både power-styring samt temperaturstyring.

Gå til e-cigaret mods HER.

  • Opret konto

Indtast oplysninger

Har du allerende en konto?

Log ind Gendan kodeord